Kent Werne- Allt är en konspiration

Kent Werne är en vänsterjournalist som skriver böcker om konspirationer. Lite utdrag och reflexioner om boken nedan. Boken innehåller det obligatoriska Trump-hatet hos alla PK-journalister i Sverige samt att förespråka invandring. De två obligatoriska fenomenen hos alla som vill bli hörda i Sverige.

POLITISK KONSPIRATIONSTEORI

En ekumenisk tolerans råder inom konspirationskretsar, alla är välkomna   (45)

Vilket är helt sant, då ingen kan bevisa något är alla åsikter välkomna. Samtidigt finns ”vattentäta skott” mellan de olika riktningarna, enligt utsaga från en konspirationsman jag känner.

Enligt Roger Stone är Trump ”inte en globalist, han är amerikansk nationalist, en konservativ populist” (49)

Exakt vad president Trump har med saken att göra tar inte Werne upp. Ej heller har Werne koll på vad ordet ”populist” betyder.

”omkring hälften av svenskarna – misstänker att medierna mörkar sanningen om invandringen”   (66)

Vilket är helt sant. Se min Metro-undersökning. Vidare finns massor med forskning som aldrig kommer fram i traditionell media, av namn som Karl Olov Arnstberg, Roger Sahlström, Teodorescu, Sandelin med flera.

Hjärnan söker mönster som saknar mening, man vill ha balans mellan orsak och verkan, hjärnan läser in avsikter i det som sker (67). Vissa vill se en intention bakom det mesta (68). Lågutbildade är mer benägna att köpa konspirationsteorier (69). Vi söker efter det vi förväntar oss att se (69).

Konspirationsteoretiker skapar digitala ekokammare, de blir som skilda enklaver i sociala medier. De skapas efter ideologisk övertygelse, starka politiska övertygelser som gör en person mer benägen att tro   70

”alla subkulturer rör sig i en värld av konspirationer” (71). Det handlar mer om tro än tvivel, ”Den som tror på en konspirationsteori vill dessutom tro på flera”, det finns en psykologisk disposition hos personen som tror på konspirationer (73). Ju mer alternativ man är, alltså att man anser sig ha ett öppet sinne desto mer tror man på konspirationer   (74).

Konspirationstänkande fungerar som bränsle i högerpopulistiska kampanjer    75

Känner inte jag till vid mina studier av Huey Long, George Wallace, eller böcker av Christopher Lash. Se här, här, här och här.

Det finns inget nytt hos konspirationstänkarna utan bara ”återupplivande upprepningar av tidigare auktoriteter” (80). David Icke (känd som en av de mest extrema bland konspirationsteoretiker, min anm) talar om sned förmögenhetsfördelning och låter som en

”slumpvis vald socialist från 2000-talet. Men där slutar likheterna. För medan socialister och marxister ser ett globalt klassamhälle som drivits fram av nyliberal ideologi, ohejdad storföretagsmakt, inkompetenta politiker och banker som löpt amok, ser Icke något annat. En konspiration.” (152)

RELIGIÖS KONSPIRATIONSTEORI – ISLAM OCH VÄST

Werne har en hänvisning i sin text till den kände vänsterextremisten Mattias Gardell (255) som i likhet med all modern vänster är antisemiter/antisionister och apologet för islam och invandring till väst av muslimer.  Det är dock inte vad Werne tycker: ”Det är förstås möjligt att motsätta sig imperialismen, Israels politik och sionismens doktriner utan att hemfalla åt antisemitism” (256). Islamism är inte samma sak som islam (256)

Kända kritiker av islamism är Bat Ye’or (271ff) och Fukuyama, Bernard Lewis, och Sam P Huntington. De menar alla att hotet är i Mellanöstern. De säger att ”Under rubriker som ’mångkultur’ och ’globalisering’ hade EU-eliten accepterat en ’konstant massinvandring’”(273). Det kommer leda till en ”Eurabia”-nation. Där väst ersatts av muslimska värderingar. Tanken, instämmes av Niall Fergusson, och även Daniel Pipes, ”en uppburen expert på konspirationsteorier som hade landat i en alltmer islamofobisk hållning” (274). Den islamkritiske journalisten Bruce Bawer instämde med Pipes.

”Egentligen var det inget nytt, utan ett återbruk av en tankevärld som legat i träda under kalla kriget: En islamofobisk idétradition, laddad med nedärvda fördomar och föreställningar, där Orienten och islam utmålats som något hotfullt, exotiskt och efterblivet – en berättelse om ’den andre’ som på många sätt präglat Västerlandets självbild. ’Under kolonialtiden befästes bilden av islam som en statisk, kvinnofientlig och våldsbenägen religion skapad av en hedonistisk bedragare som var fast i ett medeltida irrationellt och fatalistiskt tänkande som underbyggde tyranniska statsskick där oupplysta despoter härskade över ett omoget och lögnaktigt folk’, skriver Mattias Gardell. Och detta i motsats till västerlandet, som trots en svart bok fylld med kolonialism, folkmord och förtryck framställdes som modernt, demokratiskt och tolerant”. (269)

Wernes bok är mindre om konspirationsteorier och mer om hans personliga agenda att förespråka invandring och ge kängor åt Donald Trump. Som avslutning kan man titta på vilka källor han har för sin bok. De är lika inställda på samma politiska, antinationalistiska agenda som Werne själv: Litteraturförteckning innehåller titlar på 63 böcker. Bland dess författare är:

Blomqvist, Håkan – känd vänsterakademiker, trotskist

Gardell, Mattias – känd vänsterdebattör, anarkist. Fyra titlar

Hobsbawm, EJ – uppskattad historiker, känd för sitt vänsterperspektiv.

Malm, Andreas – känd vänsterextremist, skrivit massor i tidningar och böcker, numera trotskist.

Tamas, Gellert – skrev om flyktingbarn och ”det svenska hatet”.

Werne, Kent – jajamän, han hänvisar till sin egen bok! Utgiven på Ordfront.

Åsgard, Erik – som också skriver om konspirationsteorier och för invandring= vänster.

Och i tacktalet tar Werne upp Håkan Blomqvist för faktagranskning, Ordfronts förlagschef som såg till att boken kom ut, men mest av allt

”Ett särskilt tack till Mattias Gardell – som funnits med från ruta ett – för djuplodande diskussioner, uppmuntran och ovärderlig kunskapsöverföring”.


argument mot vänsterextremism