3.3.3.1 Europas skam

Recension av EUROPAS SKAM – rasister på frammarsch, av Lisa Bjurwald. Natur och kultur Stockholm: 2011

lisa_bjurvald_2

Presenteras som ”en reportagebok, inte en akademisk studie” s9

använder samma terminologi som den svenska antirasistiska tidskriften Expo, där jag ingår i den ideella redaktionen” 10

Fokus på kultur från kritiska bör ifrågasättas, ty de vill även minska invandring av barn från utomeuropa. Orsak är att de kan ”inte födas med ett ‘ickeintegrerbart’ värdesystem

Hotet kommer, enligt kritikerna, även från ”medier, samhällsdebattörer och mainstreampartier (som) anammat liknande idéer” 11f

Vilket kan intygas av alla som vågar protestera, oavsett kontext, syfte eller sammanhang. Den gemensamma faktorn är att de vågat protestera, eller komma med fakta som är mot den officiella sanningen. Ta tex vad som hände när Janne Josefsson berättade om en somalier som bott i Sverige i 17 år och lärt sig tre ord svenska; eller när Jan Guilluo gjorde ett TV-program om zigenare, som visade att de stjäl mer än svenskar. Samt polisrapporter om zigenarbrottslighet i Skåne. Regeringen Reinfelt gav omedelbart order om att förstöra registren.

SD, ”det gamla nazistpartiet” 12

Retorisk teknik, att presentera SD med okvädning för att väcka motvilja.

Högerextremister kan utan konsekvenser misshandla romer, muslimer och homosexuella” 15

Hur stort förekommande är detta egentligen? Det vi hör om idag är hot och våld från muslimer mot homosexuella och judar. Inte ett ord från Bjurwald. Inte heller backas hennes påstående upp med fakta eller siffror

Efterkrigstiden hade ett tabu mot rasism men det är nu krossat 15

Rasisternas mål är ”ett Europa rensat på alla utom de etniska vita européerna” 16

Exempel på islamofobi i Europa enligt Bjurwald är när en muslimsk kvinna mördades i en domstol 2006, och media-intressen var svalt 19

lagar mot burka är islamofobi 21

Att västerländsk aggression mot islam stimulerar stängda, taggiga, renläriga tolkningar av religionen är ingenting nytt, anser journalisten och forskaren Andreas Malm

Andreas Malm borde presenteras som terroristkramaren, Hamas-anhängaren, antisemiten och nu tillhörig den bisarra vänster sekt lära som kallas trotskism. Tidigare var han syndikalist.

Åter en premiss i argumentationen: det är västerländsk aggression som skapar fundamentalism, allt vårt fel, inte deras.

Enligt Bjurvald står vi inför ”en ‘ny’ form av rasism, som dessutom ofta misstolkas till att handla om förtryck av legitim religionskritik” 21

Finns det någon kritik mot islam som inte kan kallas islamofobi. Vilken? Det skulle vara intressant att se Bjurwald definiera situationen, men det gör hon aldrig.

I antisemitiska sammanhang används sionism och sionister som kodord för judar och konspirationsteorin om judiska maktanspråk” 21f

Håller jag med om. Smålustigt då att hon låter en figur som Andreas Malm komma till tals.

Andreas Malm säger ”(hatet mot muslimer) ligger försänkt redan i teologin… Alltsedan (islam dök upp) har islams hotfullhet bestått i dess oberoende maktställning” 22

Efter 9/11, ”plötsligt blev islamofobi en statligt sanktionerad politik, ett försvar av vad vi betraktar som västvärldens överlägsna värderingar” 23

Islams hotfullhet var att de angrep länderna runt omkring dem. Att de har en agenda att erövra världen. Rädslan är legitim kritik, inte islamofobi. Och vi västerlänningar tror faktiskt på våra värderingar, och att de är överlägsna företeelser i östvärlden. Har LB inget att säga om dessa? Finner hon inget värde i tanken på att en kvinnas vittnesmål skall räknas lika som en mans? Eller att separera kyrka och stat.

Islamofoberna utmålar ”islam som en ociviliserad spillra från medeltiden. Men det är våra egna antimuslimska åtgärder – utlösta av en känslobaserad, rasistisk panik – som är det verkligt barbariska” 23

Åter retorik: skjuta över skulden på den vite mannen. Skulden är inte muslimers förslag att vi skall införa sharialagar i Väst, eller terror-gärningar från extrema islamister, utan vi västerlänningar som vill försvara oss.

Minaretförbud i Schweiz, de finns på ”blott fyra av landets omkring 200 moskéer” 23

Retorik igen, Bjurwald tar upp antalet som är helt irrelevant. Om någon rånar dig på pengar så anser du det fel. Det spelar väl ingen roll hur mycket pengar eller hur många gånger du blir rånad. Det är ju principen som är viktig.

Vad som från början var legitimt motstånd mot kvinnoförtryck har i Danmark urartat till en fixering vid en liten burkabärande grupp kvinnor” 24

Det känslomässigt ord, liten – helt irrelevant, burka – motstånd uppfattas av feminister som just legitim kvinnokamp.

Sverigedemokraterna producerat en rasistisk valfilm där en svensk pensionär ställs mot bidragssugna kvinnor i burka” 24

Klassisk retorik, ”man får inte ställa svara grupper mot varandra”. Om argumentet är giltigt, är det lika giltigt att tro att man kan trolla fram resurser, eller att de är oändliga. Vad är det rasistiska? Att erkänna existensen av ändliga resurser?

Den nederländske islamofoben Geer Wilders framgångar i Europaparlamentsvalet 2009 väckte bestörtning”…”kanske hade ingen riktigt tagit ‘Mozart’, som han kallas på grund av sin ultrablonda kalufs och sitt excentriska uppträdande, på allvar” 25

Bjurwald sänker sig till emotionellt hån. Inte ett ord om Wilders kvaliteter. Eller vad som föranledde att folk faktiskt rösta på honom. Eller Pim Fortyn som visade vägen, och sedan mördades av en islamist. Problemet är verkligt, men Bjurwald manipulerar genom att inte ta upp detta. Istället ägnar hon sig åt hån.

ett år senare ”var chocken ett faktum” 25

Värst vad lättchockad Bjurwald var.

Bjurvald fortsätter med att berätta att en politiker som stod inför rätta för hets mot folkgrupp hade makt…son till förintelseöverlevare varnade…stöd för Wilders blev ”förödande högt”…Wilders är en ”divaartad populist i stil med den österrikiske populistpolitikern Jörg Haider”, men muslimerna har känt av hans inflytande; en tredjedel vill emigrera och nazistiska organisationer ökar

Bjurwald går först från Geert Wilder tal, sedan till att folk vill emigrera, sedan berättar hon att nynazismen ökar. Snacka om skräckscenario och guilt by association.

Mordet på den islamofobe politikern Pim Fortuyn (2002) och den kontroversielle filmmakaren Theo van Gogh (2004), som producerat en islamkritisk film, begicks av extremister” 26

Ja, mördar man människor för att de tycker annorlunda eller gjort en film man inte gillar så är man nog extremist.

Men därifrån är steget långt till att dra en hel folkgrupp över en och samma kam” 27

Vem har gjort detta? Vem kan inte skilja mellan dårar inom islam och hela islam?

Invandrare är gästarbetare vilka tar ”lågstatusjobb som holländarna själva inte vill utföra”27

Så vem gjorde jobbet innan invandringen? Idag skryter Bengt Westerberg med att sjukvården består av massor av invandrare. Hur många undersköterskor som vet att de inte kan få jobb då de inte kan konkurrera med massimporterade iranskor som jobbar för 15000 i månaden känner han? Hur många sådana undersköterskor finns på partyn där genomsnittsdeltagaren har 80 000 i månaden som Bengt Westerberg får från Röda korset? Om vi importerade invandrare för att konkurrera ut politiker och högdjur i diverse välbetalda styrelsejobb skulle det nog bli annorlunda. Och samma gällde den liberala pressen. Om Jan Helin förlorade sitt jobb och ersattes med en 15000-kronors somaliska och han förlorade både avgångsvederlag, pension och fallskärm skulle nog Aftonbladet sjunga en annan sång om invandringen!

Opinionsmätningar utförda med tveksam metodologi tycktes visa på bristande lojalitet” från muslimer till det holländska samhället. 27

En mätning bekräftar inte Bjurwalds värderingar, alltså motangrepp: Sprid tvivel på metoden, och lägg in braskordet ”tycktes”. Bjurwalds text är hela tiden vinklad.

Holländare har ”en falsk nationell självbild” om tolerans, i själva verket är de hatiska mot muslimer, försäkrar Bjurwald.

Sååå… Kanske toleransen inte räcker till de som inte är toleranta själva? Toleransen kanske inte räcker till dem som vill erövra och förstöra andras religiösa uppfattningar? Eller som vill pracka på andra sina värderingar och ideal, kanske tom anser sig ha rätt till egna lagar inom det holländska samhället. Samma sak hände Hells Angels. Holländarna uppfattade dem som en amerikansk subgrupp i största allmänhet, likt punks eller hippies. När det gick upp för holländarna att det var ett gäng kriminella gangstrars som ville leva enligt sina egna lagar och ta över knarkhandeln, tog toleransen slut. Var det fel?

Det finns en inre konflikt hos holländarna, berättar Bjurwald: de vill kritisera ”vad som uppfattades som muslimska sedvänjor” och samtidigt att muslimerna ”bör ha att leva enligt sina egna traditioner och värderingar”. Pim Fortuyn uppfann en politik som skapade denna konflikt. 28

Om extremhögern hittat en osannolik bundsförvant i islamisterna, förvånar också de högerpopulistiska partiernas nya flirt: Israel och det judiska folket” 29

Varför förvånad? Det säger kanske mer om Bjurwald än om högerpopulismen. Det är också samma sak som när Nyliberalerna ställde upp för fri invandring på 80-talet. Vänstern visste inte vilket håll de skulle vända sig åt. Nyliberalerna var höger, alltså skulle de hata människor med fel hudfärg. Så vänstern gjorde vad vänstern alltid gör: de hittade på en förklaring. Ingen inom vänster lyssnar på ”fiendens” argument eller motiv, eller bevis. I fallet med nyliberalerna var lösningen att de rika och mäktiga skulle skapa en ny underklass för att konkurrera ut inhemsk arbetarbefolkning i avsikt att tjäna pengar. Vilket i förbigående är precis vad som hänt.

Extremism i Europa är anledning till oro, men varför skulle inskränkningar av religionsfriheten för vanliga muslimer få bukt med fundamentalismen?

Varför kan inte Lisa Bjurwald med flera fatt att kritiken handlar om just extremism och fundamentalism, det handlar inte om den stora majoriteten laglydiga sunda muslimer. Ej heller finns någon som tvekar på att en muslim i allra högsta grad kan leva som en normal medborgare i Europa eller USA. Det vi nationella vänder oss mot är importen av radikal islamism. Av de som vill införa sharia lagar i Europa eller som aktivt motarbetar våra värderingar. Och då talar jag om våra värderingar och ideal, inte ”vad vi uppfattar” eller ”vad som verkar vara” och liknande omskrivningar för att sprida tvivel om vad saken gäller. En kvinnas vittnesmål i domstol lika mycket värt som en mans. Där har vi en typisk vit västerländsk värdering. Inte vad vi ”uppfattar” eller ”tycker”.

dagens antimuslimska hets (är som) 1930-talets judehat

Typisk retorisk teknik; scientologerna försvarar sig med samma anklagelse. Om någon anklagar dig, kalla dem nazister.

Lagar och media har skapat dagens islamofobi 31

Holländska integrationsministern vill inte återgå till en tid då kvinnor var underordnade män; ”Om en sådan lagstiftning sedan diskriminerar muslimer och urholkar deras medborgerliga rättigheter, är inställningen enligt Liz Fekete, ‘låt så vara‘” 32

Vad tycker du själv då Lisa Bjurwald? Vill du acceptera detta? Bjurwald är mästerlig på att dölja sin egen uppfattning om radikal islamistisk lagstiftning.

Flera invandrare är rädda för hotad frihet i väst 39

Kent Ekeroth är antiislamist och ”hätsk” för han anser de som attackerar ambulanser och brandkår skall sparkas ut 43

många av de extrema islamisterna delar sin ideologiska kärna med rasisterna”, bla judehat 47

Hizbollah och Hamas är ”terroristorganisationerna”, stöds av Mohamed Omar, som en gång var ”omhuldad av kultursfären”, nu tar alla avstånd från honom pga extremism och antisemitism. 49

Hur var det med Andreas Malm då, Bjurwald?

Dessa extremister samarbetar med den sk ”Sanningsrörelsen”, som framför allt driver konspirationsteorier om 9/11 50

Bjurwald låter Jonathan Leman komma till tals. Leman arbetar för EXPO och ser att islamofobi uppmärksammas mer än antisemitism 56

Judar i Malmö är hotade 62

Homosexuella är hotade av både islamister och högerextremister 63

Alla föreställningar om folkslag är kollektiviserande ”stereotyper” och fel 70

Sedan går Bjurwald in på de stackars zyjenarna, för ”Visst associeras romer med kriminalitet” 81

Men finns det problem med romsk kriminalitet…?” Slutsats är att ”fattiga människor ofta är kopplade till kriminalitet. Det är så de överlever. Det är ingenting som just romer skulle ha en särskild benägenhet för” 116

Det är inte bara kriminalitet och rån zyjenare är överrepresenterade inom. De är speciellt framträdande inom pensionärsrån. 90 % av alla rån mot äldre i Skåne begås av zyjenare. När det kom fram förbjöds omedelbart all forskning i ämnet.

EDL i England har avdelningar för HBTQ, och asiatisk talesman och judisk underavdelning 163

Tyskland: ”antifascisterna i svart”; Bjurwald berättar att hon attackers av dem när hon försöker ta sig till högermöte 93

Flera uttalar sig om invandrarkriminalitet, och att man inte får säga något pga av samhällets oskrivna lagar. Dvs exakt samma som i Sverige, men inga kommentarer från Bjurwald.

Den stora faran idag är att mainstreampartier rör sig till höger, enligt Maik Baumgärtner, undersökande journalist, och dessutom, försäkrar han oss, har de etablerade partierna blivit rasistiska 197f

Total standardretorik, exakt samma som pladder som all ”antirasisisk” vänster sagt i 25 år.

Thilo Sarrazin tas upp 198

Men inte ett ord om Sarrazins argument, och vad han baserar sin bok på. Boken heter ”Tyskland avskaffar sig själv” och blev en försäljningssuccé (till skillnad från Lisa Bjurwalds böcker). Det speciella är att Sarrazin är socialdemokrat.

Så får vi då äntligen ett argument. Lisa Bjurwald skriver följande:

den antirasistiska sajten MUT gegen rechte Gewalt (Stå upp mot högerextremt våld), en kampanj grundad av Tidskriften Stern och civilrättsstiftelsen Amadeu Antonio Stiftung säger: ”(Tyskfientlighet) Ordets entré i mainstreamdebatten har föregåtts av en lång kampanj från extremhögern. Termen ignorerar det skeva maktförhållandet mellan minoriteter och det traditionella samhället. Dessa förhållanden är inte symmetriska utan hierarkiskt uppbyggda, understryker MUT gegen rechte Gewalt, och det är därför missvisande att jämföra grupper baserat enbart på antal personer eller incidenter. Man måste även ta hänsyn till faktorer som utanförskap och strukturell rasism på arbets- och bostadsmarknaden. Det går inte heller att övervinna någon av dessa motsättningar med en ‘vi och dem’-baserad logik, menar de” 199

Som sagt: äntligen ett argument. Och det är det traditionella vänsterföraktet för demokratin som framkommer: David och Goliat argumentet. Att sant eller falskt är beroende på vem som säger det. Grunden för påståendet är att verkligheten är en social konstruktion. Två plus två inte fyra utan beroende på maktstrukturer. Vem bestämmer verkligheten? Enkelt, den som har makt. Denna antidemokratiska och totalt ovetenskapliga teori är omöjligt att vederlägga, och leder gärna till konspirationsteorier. Moralen bakom lyder som följer: V har Per och Pål. En av dem är bra på idrott. Hur tar vi reda på vem? Ok, då ser vi att Per är vacker och Pål ful. Alltså är den ”rättvisa” slutsatsen att Pål är bra på idrott. För att ”kompensera” Påls utseende. Detta är rättvisa i vissa människors hjärnor, företrädesvis socialister. Vad verkligheten säger är ointressant.

Lisa Bjurwald fortsätter ”Man bör förstås ha i åtanke att främlingsfientliga partier och grupper inte är intresserade av att övervinna motsättningar och bekämpa diskriminering. Deras agenda är den rakt motsatta” 199

En motsättning i samhället som vi nationalister gärna pekar på är mellan pensionärer och zyjenarna som rånar dem. Visst farao vill ”övervinna motsättningar” mellan dem. Vi har bara en annan analys av problemets orsak. Nämligen att orsaken ligger i den zyjenska kulturen. Samt att vi har en annan moral, att vi tar parti för de oskyldiga mot de skyldiga, för offren mot förövarna. Det vi inte gör är att genom elaborerade ”samhällsanalyser” låtsas att båda grupper är på samma nivå och se dem båda som ”offer” och försöka tillfredsställa båda sidor. Vi tror helt enkelt inte på ovan analys om samhället som social struktur, och att man alltid skall manipulera verkligheten till att bli en konflikt mellan makthavare kontra andra grupper, samt försöka trolla bort reella konflikter mellan dessa grupper. Speciellt inte när ansvaret är så tydligt som när zyjenare rånar åldringar, eller invandrare från muslimska länder våldtar eller sextrakasserar flickor och kvinnor.

Efter detta tar Bjurwald bladet från munnen och berättar om dagens läge samt ger förslag på åtgärder:

I Tyskland har man givit främlingsfientlighet ett finger och de tar hela handen, vanliga politiker tar upp den istället för att ”EU hade behövt en tung, enande kraft i kampen mot den främlingsfientliga vågen” 200

Högerpopulismen erbjuder enkla lösningar och hittar syndabockar 202

Högerextrema borde sparkas från sina jobb och intern träning borde ordnas ”om antidemokratiska ideologier. Annars finns en risk att det byggs upp en solidaritet med den sparkade kollegan, då de andra lärarna bara ser privatpersonen och hans eller hennes goda arbetsinsats, Inte den omänskliga ideologi som ligger bakom”. 216

Danmark: ”Politiker såväl som medier har utvecklat en sjuklig fixering vid den muslimska minoriteten”, raslagar, muslimer utmålas som ”våldtäktsmän och terrorister”, ghetton skall rivas 221f.

Debatten om Muhammedteckningarna handlade ”på ytan” om yttrandefrihet, men i verkligheten om muslimer 223

Endast i en total utopi, där inte en enda invandrare begår ett enda brott, kommer fixeringen vid dem och diskrimineringen mot dem att upphöra… Det kommer aldrig att ske /…/ Problemet ligger inte hos den utsatta minoriteten ifråga, utan hos de främlingsfientliga. När vi börjar söka efter rationalitet i deras ideologi, när vi börjar anta att högerpopulisterna liksom ‘normala’ partier söker en bättre integrationspolitik även för invandrarnas skull, då är vi illa ute. Det är därför Danmarks regering steg in i en återvändsgränd när de bjöd in Dansk Folkeparti i värmen. Partiet kommer inte att bli mindre radikalt med tiden… Så länge det finns invandrare i landet, finns det syndabockar att utnyttja för det egna partiets vinning”. 243

Baserat på Bjurwalds tyckande och tillskrivna avsikter, samt förutsättningar i tänkandet. Det är som om Bjurwald låtsades inte förstå begreppet överrepresentation.

Liz Fekete, brittisk forskare ”För mig är det helt obegripligt hur personer som debattören Ayaan Hirsi Ali… kan vara så populär bland liberaler och bjudas in till debatter” 261

Aftonbladet kampanjar, men kritiserades för att själva vare en etniskt homogen arbetsplats, ”Men en eventuellt homogen arbetsplats bör inte hindra antirasistiska satsningar”..”(även om det förstås vore positivt om medierna såg över sin brist på köns-, klass- och etnicitetsmässig mångfald)”…”Min kritik mot ‘Vi gillar olika’ berör andra aspekter än hur arbetsplatsen den skapades ser ut på ” 282

Aftonbladet anklagas för att vara hycklare. Bjurwald låtsas som hon inte förstår, hycklar, låtsas oförstående och använder retoriska tekniker för att inte ta argumentet på allvar. Slutligen kan man konstatera att Lisa Bjurwald själv är ett exempel på just den etniska svenska journalisten som är en broiler, utan att leva som hon lär. Istället arbetar och bor hon på etniskt svenska platser utan att behöva beblanda sig med de invandrare och islamister som hon som varmt vurmar för i sina skrifter.

Tillbaka till Lisa Bjurwald

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

argument mot vänsterextremism